Test
Arctic Bath i norrsken

Arctic Bath: ”Viktigt att det blir rätt från början”

Affärsutveckling

Arctic Bath

  1. BEHOV

    Arctic Bath behövde hjälp att utveckla sin rekryteringsprocess för att lyckas med sina rekryteringar.

  2. LÖSNING

    De tog del av Almis workshopserie "Attraktiv arbetsgivare".

  3. RESULTAT

    Arctic Bath har fått hjälp att sätta upp struktur och mallar för att underlätta och lyckas i rekryteringsprocessen samt tagit del av andra företags erfarenheter.

I Norr- och Västerbotten driver Almi projektet Hållbar tillväxt med syfte att ge deltagande företag en ökad förståelse och kunskap inom hållbarhetsområdet.

Rekrytering kan vara en djungel – att hitta rätt person på rätt plats. Almi hjälper till genom programmet Attraktiv arbetsgivare samlat på tre tillfällen. 
– Det är viktigt att det blir rätt från början och att personkemin stämmer, säger Saga Wallin, 24, restaurangchef på Arctic Bath och delaktig i rekryteringen.

Olika branscher, men samma frågeställning; hur rekryterar vi rätt och hittar kompetensen?
Norra Sverige glöder för tillfället på arbetsmarknaden och företagen har svårt att tillsätta alla arbetstillfällen som erbjuds.
Almi har gett sig in i leken och erbjuder ett intensivupplägg på tre tillfällen, som riktar sig till VD, HR-chef eller motsvarande på arbetsplatsen, som försöker hitta en lösning för att vidareutveckla företaget.

– Vi har provat allt möjligt. Vi är ganska många unga personer i verksamheten, som är drivna, ambitiösa och vill utvecklas, säger Klara Ranggård, 30, hotellchef på Arctic Bath, som är en turistanläggning i Harads i Bodens kommun. 

Hur tänker ni kring rekrytering?

– Många hittar oss via hemsidan. Det är viktigt att det blir rätt från början och att personkemin stämmer. Det är en väldigt liten arbetsplats, många anställda bor tillsammans och det är viktigt att det blir en bra sammanhållning, säger Saga Wallin, restaurangchef.

Vilka verktyg kan ni få med er från Almi under dessa tre delar?

– Det är så mycket vi kan göra med rekryteringen. Föreläsningarna har hjälpt oss på vägen genom att fokusera på rätt saker. Det är fint att få se vad olika företag gör och sen applicera till vår process, säger Klara Ranggård.
– Även om det är it, bygg eller turism står vi inför samma utvecklingsområden. Det är kul att höra från andra branscher och hur de löser sina utmaningar, säger Saga Wallin.

”För oss är det viktigt att vara ärlig. Det är en vacker plats, men man måste förstå att man kommer ut i naturen och accepterar det som finns i Harads.”

Klara Ranggård, hotellchef Arctic Bath.
Klara Ranggård (t.v i svart) och Saga Wallin (t.h i svart) jobbar till vardags på Arctic Bath i Harads. Nu har VD:n och restaurangchefen deltagit i Almis workshop för Attraktiv arbetsgivare för att hitta nya medarbetare till turistanläggningen. Foto: Jimmy Landström

Följer ni Arctic Bath på sociala medier är det lätt att trollbindas av vackra miljöer utefter Luleälven i norra Boden. Både vintertid och sommartid är det fantastiska naturbilder som skildras, men det finns också en baksida. Mörkret och tystnaden för den ovana.

– För oss är det viktigt att vara ärlig. Det är en vacker plats, men man måste förstå att man kommer ut i naturen och accepterar det som finns i närområdet, säger Klara Ranggård och fortsätter:
– Det blir en livsstil och inte bara ett jobb. Vi har blivit så väl mottagna av Harads och lokalbefolkningen. Det är kul att ha ett team som är mångkulturellt. Det är uppskattat att ha personal som kan prata med gästerna på deras språk.

Hur hittar ni personal när ni ligger i världens ände?

- (skratt) Både jag och Saga jobbar med rekryteringen och processen. Vi har tillsammans satt upp struktur och mallar så att det blir lätt att hjälpa till i sitt område, säger Ranggård.
– I början är det viktigt att vi förklarar vilka vi är. Det handlar inte bara om rätt kompetens. Vi bygger upp en relation till varandra.

Vad har ni för nyckelord i rekryteringen?

– Varför, deras varför ska gå ihop med vårt varför. Vi  tar in drivna och passionerade personer som vill utvecklas med företaget, säger Ranggård.

 

Almi erbjuder ”Attraktiv arbetsgivare” genom projekt ”Hållbar tillväxt”.

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Projektets insatser genomförs i samarbete med EU, Region Norrbotten och Region Västerbotten.