Affärsutveckling
Hur kan du bli en mer attraktiv arbetsgivare? Det vet Monika Halldin som med bolaget Orcana hjälper organisationer att framtidssäkra sin kundresa.
Här är hennes tre bästa tips – och två fällor som du bör undvika.
- Gör en framtidskompass
– Specificera för dig själv eller tillsammans med din ledningsgrupp: Vad vill vi uppnå och var är vi nu? Hur tar vi oss dit vi vill? Här bör ni ta med alla dimensioner: Vad bidrar vi med till världen? Vad är syftet med att vi finns? Vilka roller har vi gentemot våra samarbetspartners? Var tydlig med er framtidskompass, ha med alla medarbetare och kanske till och med berätta för alla kunder hur den ser ut, säger Monika. - Implementera passion
– Man behöver få in mer passion, både i företaget och i organisationen. De som jobbar i bolaget behöver brinna för det de gör och du som ledare måste låta medarbetarna blomma ut. - Jobba med föreställningar
– Fråga er: Vilka föreställningar och värderingar har vi? Tror vi att vi klarar det? Tänker vi att vi är förtjänta av det? Viktiga frågor att ställa sig som arbetsgivare.
Monika har också två fällor du kan hamna i – som gör att du INTE är speciellt attraktiv:
- Du har en strikt 100-procentigt hierarkisk organisation utan delaktighet.
- Du visar inte sårbarhet och vågar inte be om hjälp oavsett position. Hur skulle du som vd egentligen kunna allt?
Titta på Monica
Monica Halldin är med i Almis serie “Från ord till handling”, en serie korta program från Almi där vi pratar om hållbarhet, eller rättare sagt pratar om hur man går från att bara prata, till att faktiskt göra saker.
Se avsnittet som handlar om hur du är en attraktiv arbetsgivare här
Även som podd!
Har du inte tid att titta på vårt webinar eller föredrar att lyssna så finns avsnittet även som podd.