Test
Anna Högberg, Managing Director på Mission Anew.

Prata hållbart – här är tre viktiga steg

Affärsutveckling

När ska du och ditt företag börja kommunicera hållbarhet? Det vet Anna Högberg, Managing Director på Mission Anew (fd Futerra) - kommunikationsbyrå med fokus på hållbarhetskommunikation.

Anna har tre tips på saker företag bör göra när det kommer till den här typen av kommunikation. 

  1. Börja alltid med görandet
    – Här är det faktiska hållbarhetsarbetet. Fråga dig: Gör jag det som krävs baserat på det jag vet kring mitt avtryck? När du väl har gjort något och har insikter kan du börja berätta om det.
  2. Berätta om resan
    – Vart ska vi och hur ska vi komma dit? Det är 1A i all hållbarhetskommunikation. Håll inte på med en massa bevisföring som är tomtebloss utan visa konkret. Ska du skapa förtroende är det verklighet som krävs. Var ärlig med dina brister. Är ni precis i början av er hållbara utveckling – berätta det!
  3. Prata med målgruppen
    – Använd rätt språk och luta dig mot varumärkets styrka. Du ska inte förenkla eller försköna – där går företag ofta bet, i strävan efter att göra saker klatschigt och reklamigt. Det måste ändå vara attraktivt, annars kommer ingen att lyssna.

Titta på Anna

Anna Högberg är med i Almis serie “Från ord till handling”, en serie korta program från Almi där vi pratar om hållbarhet, eller rättare sagt pratar om hur man går från att bara prata, till att faktiskt göra saker.

Se avsnittet som handlar om hur du kommunicerar hållberhet här

Även som podd! 

Har du inte tid att titta på vårt webinar eller föredrar att lyssna så finns avsnittet även som podd. 

Lyssna på avsnittet här:

Apple Podcast
Spotify