Test
Anna Ygeby, rådgivare på Almi.

3 saker att ha koll på när ditt företag växer

Lån

Ditt företag växer snabbt och du har inga problem med att hitta kunder. Det sista du behöver oroa dig för är problem med likviditeten. Eller?

Det är kanske inte den första tanken som dyker upp i huvudet, men det är faktiskt inte helt ovanligt att snabbt växande företag får problem med likviditeten, och att själva växandet kan vara det som ställer till det. Men det finns så klart lösningar på problemet, och här ger vi dig tre bra och viktiga saker att hålla koll på när du och ditt företag växer.

Här får du tre bra råd från Anna Ygeby, rådgivare Almi.

1. Optimera kassaflödet

Gör en likviditetsprognos och följ upp den regelbundet. På så vis hinner du planera och agera i tid och slipper jobbiga överraskningar. Nyttjas likviditeten på bästa sätt, eller binds kapitalet i onödan i till exempel för långa betaltider till kunderna, för korta betaltider till leverantörerna eller i ett stort lager?

Här kan Almis verktyg vara bra för att både visualisera och simulera vad som kan påverka din ekonomi, både på kort och lång sikt.

Här hittar du fler tips hur du håller koll på likviditeten

2. Finansiera företaget i tid

Många gör misstaget att vänta för länge innan de pratar med sina finansiärer, och det kan leda till att du tvingas in i dåliga lösningar. Så ha en nära dialog med dina finansiärer och ha den i god tid. På så vis ligger du steget före och chansen ökar att du får en mycket bättre lösning för ditt företag.

3. Håll fokus på affärsmodellen

Kan du anpassa affärsmodellen för att få betalt från kund i tidigt skede? Sätt helt enkelt betalningarna i fokus och fundera på hur du kan ta betalt. Är en abonnemangslösning något som kan fungera för dig? Är förskottsbetalning ett alternativ?

Det är lätt att lockas att acceptera en ny stor kund som vill köpa av eller anlita dig, men tillhör hen din ursprungliga målgrupp? Eller kommer det kosta mer än det smakar? Det är svårt att säga nej, men ibland är det just det som du behöver göra.

Det är också lätt att vilja göra mer och fler saker, och det behöver inte vara fel – men tänk igenom noggrant om det verkligen är det du ska syssla med och om det är bra för din affär.