Test
Miki Tabakovic, Market store manager på IKEA Jönköping.

Attrahera rätt medarbetare

Affärsutveckling

Tips från IKEA:s Miki Tabakovic

Att ha det bästa teamet av anställda är många företags högsta önskan. IKEA toppar ofta listan över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.
Hur tänker de? Vi frågar Miki Tabakovic, Market Store Manager hos IKEA Jönköping.

För Miki Tabakovic är fyra komponenter avgörande för att bli en attraktiv arbetsgivare: 

  1. Vision
  2. Passion
  3. Motivation
  4. Mod  

– De här hör ihop väldigt mycket och gör att du antingen utvecklas eller avvecklas som individ eller företag, säger han. 

Miki tycker att det är viktigt att ha passion för ett högre värde. Det är inte möbeln i sig som är viktig utan du måste se till hela kedjan och till laget. 

Siktar vi inte framåt slutar vi att utvecklas. När vi trampar snett måste vi stanna upp och ta lärdomar – då växer vi. Börjar vi känna nöjdhet blir vi omkörda av kollegor i branschen.

Miki Tabakovic

– Den lilla människan blir en otroligt viktig kugge, annars fungerar inte maskineriet och vi kan inte skapa den atmosfär som vi vill ha. Om inte jag gör det som förväntas av mig presterar vi inte. Försäljningsmålet är en konsekvens av allt vi gör. Det gäller att få drivkraft i det högre syftet och se att exakt alla moment i organisationen är lika viktiga. Vi skapar en helhet som gör att vi kommer närmare vår vision.  

Vad gäller misstag ser Miki på dem som investeringar i lärdomar: 

– Siktar vi inte framåt slutar vi att utvecklas. När vi trampar snett måste vi stanna upp och ta lärdomar – då växer vi. Börjar vi känna nöjdhet blir vi omkörda av kollegor i branschen.  

Han är inte heller mycket för att ha ett företags mission eller vision uppskrivna på väggar: 

– Jag känner att det är fel när företag säger att atmosfären sitter i väggarna – det sitter inte där utan i människorna. 

Mikis måste för att vara en attraktiv arbetsgivare: 

– Som arbetsgivare ska du skapa en känsla av att framtiden tillhör de som kan se den – du måste kittla igång entreprenörsandan hos respektive individ. Låt den komma inifrån – då växer människor och utmanar även företaget att växa genom att trampa otrampad mark. Det behövs injektioner av människor som har idéerna.

Mikis tips på vad du INTE ska göra 

– Prata inte bara om vad ni ska göra – ord bidrar inte till rörelse. Människor tröttnar och lämnar till slut dig och din verksamhet. Visa genom att leda genom exempel och håll det du lovar. Att attrahera människor med hållbarhet måste också vara greppbart – att människan känner att han eller hon kan bidra som individ.  

Titta på Miki

Miki Tabakovic är med i Almis serie “Från ord till handling”, en serie korta program från Almi där vi pratar om hållbarhet, eller rättare sagt pratar om hur man går från att bara prata, till att faktiskt göra saker.

Se avsnittet som handlar om hur du är en attraktiv arbetsgivare här

Även som podd!

Har du inte tid att titta på vårt webinar eller föredrar att lyssna så finns avsnittet även som podd.

Lyssna på avsnittet här:

Apple Podcast
Spotify