Lån, Riskkapital
Uddcomb International
-
Behov
När grundarna av Uddcomb International skulle bygga upp bolaget i egen regi behövde de kapital för att kunna göra det.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering och Almi Invest riskkapital. Bolaget har även tagit del av Almis exportprogram.
-
Resultat
Uddcomb International kunde starta upp sin verksamhet – med en rivstart. Efter tre år omsätter de 105 miljoner kronor med kunder över hela världen.
Vad gör du när du har en affärsidé som är alldeles för bra för att kassera – men det krävs mycket kapital för att kunna satsa fullt ut?
Jo, du kan göra som Uddcombs Johan Apell. Han vände sig till både Almi och Almi Invest och fick finansiell stöttning.
När företaget som Johan tidigare jobbade på såldes, fanns det inte intresse hos de nya ägarna att fortsätta med verksamheten.
Johan reagerade:
– Jag tyckte att det var waste att slänga en världsledande och unik teknologi i sophögen. Vi såg att behovet av våra teknologier och lösningar fanns – även globalt, berättar han.
En av metoderna som det handlar om är livstidsförlängning av korrosionsskadade tryckkärl och komponenter i process- och energiindustrier. Själva metoden är inte ny, utan har använts av två olika bolag sedan 1980-talet.
Det hela handlar, lite förenklat, om en svetsrobot som skickas in i ett tryckkärl, och lägger på ett korrosionsskydd.
– Teknologin och robotarna har successivt utvecklats för att minska våra kunders stopptider och öka deras möjligheter att använda befintliga tryckkärl istället för att behöva byta ut och ersätta dem med nya, berättar Johan.
Stort kundunderlag
Han och medgrundarna såg att det fanns en mängd kunder som ville livstidsförlänga sina anläggningar istället för att byta ut dem. Allt från petrokemiska raffinaderier till pappersmassa- och energiindustrier.
– Här finns många aktörer som vill göra en grön omställning. Våra kunder kan välja att byta ut sina tryckkärl helt – eller ta in oss för att ändra kärlens metallurgiska egenskaper med hjälp av robotar. Genom vår metod, Uddcomb Metoden®, kan vi både reparera, korrosionskydda och livstidsförlänga tryckkärl över hela världen.
Om vi inte hade fått ihop det där pusslet för att dela risken hade vi troligtvis inte funnits idag.
Johan Apell om lånet hos Almi, riskkapitalet från Almi Invest och Hans som investerare. Då var också banken beredda att låna ut pengar.
Stort pussel för att dela risken
Så där stod Johan med tre av sina tidigare arbetskamrater och kände att den här metoden borde de kunna driva vidare i egen regi.
Tillsammans med Sven Stenarson, som varit vd för Uddcomb Engineering tidigare, beslutade de sig för att göra en satsning.
Nästa kontakt blev med Almi för att undersöka finansieringsmöjligheter. För att kunna satsa var kapital avgörande.
– I likhet med många andra entreprenörer som börjar sin resa så har man inte miljoner att stoppa in i en skör verksamhet i startskedet. Vi behövde trovärdighetskapital för att få låna av banken.
De fick lån av Almi och även Almi Invest trodde på deras affärsidé och investerade. Johan fick kontakt med Alex Molvin, fondchef i Almi Invest Syd.
– Vi bollade med Alex om han trodde att det fanns någon investerare eller affärsängel som gillade den här typen av industriell, internationell satsning. Han hittade väldigt snabbt Hans Bergengren, en mycket erfaren industrialist.
Även Hans var positiv. Nu hade de således grundarteamet med stor kunskap om affären, lån hos Almi, riskkapital från Almi Invest och Hans som investerare. Då var också banken beredda att låna ut pengar.
– Om vi inte hade fått ihop det där pusslet för att dela risken hade vi troligtvis inte funnits idag, säger Johan.
Tacksam inför kundernas storordrar
Han poängterar också hur viktiga deras första kunder var. Stora internationella börsbolag valde att lägga stora miljonordrar hos Uddcomb International redan i ett tidigt skede.
– Det är vi otroligt tacksamma för och det var ett kvitto på deras förtroende för oss. Det gjorde att vi kunde rampa upp verksamheten snabbt och växa med den fart som vi har gjort.
Även om Uddcomb International bara har funnits sedan 2020 omsätter de redan över 100 miljoner kronor.
– Det är lite kul att titta på vår första affärsplan. Då var målet att under hela det första verksamhetsåret omsätta 6 miljoner. Andra året 12 miljoner, tredje 24-nånting och fjärde året 35 miljoner. Då tyckte vi att vi spände bågen. Det blev något helt annat.
I själva verket gick de från noll till 20 miljoner på ett år, sedan drygt 42 miljoner för att alltså hamna på 105 miljoner under 2023.
– Vi kunde inte i vår vildaste fantasi och i de bästa scenarierna tro att vi skulle vara där vi står idag. Så vad beror det på? frågar Johan retoriskt och fortsätter:
– I grunden trodde vi nog inte att kunderna skulle våga lägga så stora ordrar i ett så tidigt skede. Normalt vill man skapa en relation som ska vara i flera år innan man kan få en order på många miljoner. De hade ett superstarkt förtroende för vår förmåga. Och jag högaktar deras mod – utan dem hade vi inte varit här.
Det andra viktiga benet
Hittills har vi bara pratat om Uddcomb Internationals ena affärsområde som man kallar för “Lifetime extensions”. De har flera.
Det andra affärsområdet kallas “New builds” och innefattar bland annat nytillverkning av mekanisk utrustning, maskiner och lastbärare för högspänningskabeltillverkning. Ett långt och trixigt ord, men handlar konkret om att Uddcomb tillverkar lastbärare som deras kunder kan lägga färdig högspänningskabel på. När nytillverkade kablar kommer från fabriken behöver de mellanlagras och då steppar Uddcomb in med lastbärare.
De levererar inte bara dessa, såsom vridskivor, till kabelfabriker runt om i världen, utan kan även leverera och bygga kompletta mellanlager och reservkabelförråd av till exempel sjökabel.
– Vi bedömer att behovet av reservkabelförråd kommer att öka när fokus på säkerhet, speciellt kopplad till kritiska energi- och kommunikationskablar på havsbotten, ökar. Vid ett eventuellt kabelbrott måste våra kunder snabbt ersätta den skadade kabeldelen med en ny del som då kan finnas färdigproducerad och lagrad i ett reservkabelförråd. En unik lösning för att reducera risker och minska sårbarheten, säger Johan.
Vågade satsa
Inom affärsområdet “New builds” konstruerar, beräknar, tillverkar och installerar de kompletta maskiner och komponenter.
– Idag har vi förmåga och kapacitet att leverera våra turnkey-lösningar till hela världen – bland annat i länder som USA och Norge.
Men att de kom igång med detta affärsområde så snabbt och starkt var inte självklart.
– När vi skrev vår första affärsplan tänkte vi oss att börja med det enklaste – och där vi kände oss mest trygga. Kabelindustridelen inom affärsområdet “New builds” kräver betydligt mer ingenjörsresurser än vi hade tillgång till i startskedet så vi la den satsningen på en treårsplan, berättar Johan.
Men så hörde kunderna av sig – och var redo att lägga ordrar.
– Som tur var vågade vi satsa. Vi smög igång verksamheten med mycket begränsade resurser och nu har den här delen vuxit otroligt fort och är det affärsområde som representerar den snabbaste tillväxten i företaget. Den drivs också av samhällets och industrins gröna omställning. Befintliga kabelfabriker byggs ut för att öka kapaciteten och nya kabelfabriker etableras över hela världen. Det rider vi på.
Stoltast över laget
Det finns såklart många viktiga pusselbitar till varför Uddcomb är så långt fram som de är idag. Förutom allt som redan nämnts kopplat till företagets affärsområden så lyfter Johan Apell fram ytterligare en avgörande faktor:
– Vi har lyckats få ihop ett lag som är mycket erfarna inom sina respektive professioner. Jag har mycket erfarna kollegor inom konstruktion, projektledning, tillverkning och försäljning. Vi har också ett väldigt starkt lag runt om företaget med lång erfarenhet av hur man bygger bolag. Sammantaget är det kombinationen av våra erfarna kollegors kompetens och erfarenhet som gjort att vi har lyckats bra på kort tid. Jag förstod att jag själv, som jobbat med försäljning hela livet, inte hade någon erfarenhet av att bygga bolag. Nu har jag ett annat perspektiv. Det låter klyschigt, men laget – det är det som jag är mest stolt över.