Lån, Affärsutveckling
- Vinst i all är men kanske framförallt möjligheten att forma min egen framtid. Min vision är att skapa en bolagskultur som passar mig och mina värderingar, fri från komplicerad internpolitik, säger Christofer Eriksson, VD och medgrundare på Svenska Alarm.
Sedan Christofer grundade bolaget Svenska Alarm år 2010 har hans fritidsintressen fått stå tillbaka. Istället har han och medgrundaren, Niklas Halldén, fokuserat på att driva och utveckla företaget. Men samtidigt med det arbetet får Christofer chansen att utforska sin nyfikenhet och testa nya idéer och initiativ.
– Jag har kompisar med fasta anställningar och höga löner. En del av dem är smått uttråkade på jobbet och kompenserar genom att hänga mycket på golfbanan. Ibland gnäller de över sina yrkesliv och har söndagsångest. Jag har valt en annan väg som periodvis kan vara riktigt tuff, men värt det alla gånger, säger Christofer
Svenska Alarm erbjuder olika larmlösningar som skyddar mot inbrott. Bolaget grundades år 2010 och omsatte 26 miljoner år 2023. De två största jättarna inom larmbranschen innehar nästan 80 procent av marknaden. Svenska Alarms mål är att bli det självklara valet till de gamla larmföretagen och bli Sveriges tredje största larmbolag inom tre år.
– Här ser vi en fantastisk positioneringsmöjlighet. De flesta av våra konkurrenter hyr ut sina larmsystem till kunderna. Med vår lösning äger du systemet. Fördelen är att du betalar till dig själv och därmed får lägre abonnemangskostnader, säger Christofer.
Deras huvudleverantör är ett ukrainskt företag som har tillverkning i Lviv och produktutveckling i Kiev. Enligt Christofer föll valet på dem eftersom deras produkter är bäst på marknaden. Och kriget till trots har samarbetet flutit på bra.
– Även om du hänger med via nyheterna blir det en annan verklighet att ha så nära kontakt med människor som lever mitt i ett rasande krig. För de flesta svenskar är krig fortfarande något abstrakt, men för våra ukrainska kollegor är det en del av vardagen. Vi försöker stötta så gott vi kan, säger Christofer.
"Almi hjälpte oss att mogna in i rollen som entreprenörer"
Men tillbaka till Svenska Alarm och företagets utveckling. Christofer berättar vidare om hur tacksam han är över att ha fått träffa så många fantastiska människor genom företaget. För nästan femton år sedan kom de för första gången i kontakt med Almi.
– Vi var unga och naiva och hade en hel del att lära. Almi hjälpte oss att mogna in i rollen som entreprenörer och få ner oss på jorden, minns Christofer och ler.
Det Christofer uppskattat mest med Almi är den ärliga, transparenta approachen.
– Det är rakt på sak. Vår rådgivare Eva Johnsson, som stöttat oss i alla år, är alltid superärlig och det har varit mycket värdefullt att ha någon neutral att bolla idéer med.
Företagsduon har tagit del av många av Almis tjänster genom åren och Eva harföljt dem genom hela resan.
– Vi har fått tillgång till finansiering som är en mycket viktig del om man vill växa. Det har blivit runt fem lån genom Almi, säger Christofer.
Svenska Alarm har haft stor nytta av Almis mikrolån där man kan låna upp till 250 000 kronor med ett lågt borgensåtagande och som kan vara amorteringsfritt den första tiden.
– Den amorteringsfria tiden är ett värdefullt andningsrum för ett nystartat bolag. Det gav oss möjlighet ha fullt fokus på att utveckla vår verksamhet i stället för att bekymra oss över finanserna, säger Christofer.
Genom lån från Almi har Svenska Alarm kunnat accelerera sin digitaliseringsresa
Krediterna gav Svenska Alarm möjlighet att påskynda sin digitaliseringsresa, vilket resulterade i ökad effektivitet, kostnadsbesparingar och förbättrad tillgänglighet för kunderna.
– Det tar mycket energi och tankekraft att digitalisera en verksamhet och lära sig mjukvaran. Även medarbetena måste få möjlighet att hänga med i transformationen. Tack vare Almi vågade vi göra en investering i lugn och ro och kunna implementera de nya systemen utan betalningsåterkrav den första tiden, säger Christofer.
I dag har Svenska Alarm utvecklat en toppmodern app där kunden har full kontroll över sitt hem när det gäller inbrott, brand, temperatur och vatten. I appen kan man lägga till obegränsat med användare, så som familj, grannar och vänner.
– Vi har lagt mycket krut på användarvänligheten och fått mycket positiv feedback från våra kunder, inte minst den äldre generationen, enligt Christofer.
Fler digitala kontaktvägar har ökat tillgängligheten och fler ärenden blir lösta
Sedan digitaliseringsresan löser kundsupporten cirka 60 procent av alla inkomna ärenden via mejl eller chatt.
– Tidigare måste man ringa och ofta fastnat i telefonkö. Nu finns det många fler kontaktvägar in, som till exempel chatten, där vi är tillgängliga direkt. Därför löser vi ofta flera ärenden samtidigt, säger Christofer.
Han ser ljust på framtiden och den fortsatta utvecklingen av Svenska Alarm. Nästa steg är att fokusera mer på varumärkespositionering.
– För att bli den tredje största aktören på den svenska marknaden är det avgörande att öka medvetenheten om oss och våra alarm. Dessutom vill vi informera om att vi är ett franchisebolag, för närvarande har vi tre i gång, säger Christofer.
Han säger de tänker fortsätta vara trogna kunder till Almi. Förra året deltog de i en hållbarhetsworkshop och just nu får de stöttning i hur de kan utöka sitt nätverk.
– Vi deltar i något som heter Styrelseakademien via Almi. Här får vi tillgång till värdefulla nya kontakter som kan bli betydelsefulla för vår fortsatta resa framåt, avslutar Christofer.