Test

“Jag blev besatt av att tillverka knivar”

Lån, Affärsutveckling

Steel by Lundbergs

  1. Behov

    När Steel by Lundbergs skulle växla upp sin maskinpark behövde de kapital.

  2. Lösning

    Almi gick in med finansiering och har också bidragit med affärsutveckling i form av hållbarhetserbjudanden.

  3. Resultat

    Steel by Lundbergs har skaffat den utrustning som de behöver för att skapa tillväxt och har också fått bekräftat sin affärsfilosofi om vikten av närproducerat, hållbar utveckling och en cirkulär ekonomi.

Mattias Lundberg har gillat knivar sedan fyraårsåldern. 
Men det fanns aldrig på kartan att han skulle driva ett företag med tillverkning av knivar – eller att han skulle sysselsätta fem personer i företaget.

Mattias Lundberg har en bakgrund som kock. Han jobbade i kök och restaurang i ungefär 20 år. De sista åren inte lika operativt, utan som kökschef och food and beverage-manager.

– Det kliade i de kreativa nerverna och jag ville testa att tillverka en egen kniv, berättar han.

Knivintresset har alltså följt honom sedan barnsben. Då mer på fällknivsnivå där han gärna täljde en och annan gubbe à la Emil.

– Jag har ett starkt minne av att jag skar mig riktigt ordentligt. Men alla fingrar är kvar. Och jag hade ingen aning om vad det innebar att tillverka en egen kniv. Det tog nog ett år från att idén föddes till att kniven blev klar – och många tusen timmar Youtube. Jag var helt besatt.

Att det blev knivar som passion handlar för Mattias om att: “Det är ett primitivt och väldigt användbart verktyg som används lika mycket idag som för 5 000 år sedan. Ska jag vara ärlig, tror jag att knivar var skälet till att jag blev kock. Jag kunde inte ens koka potatis som ung, men kniven har varit en röd tråd hos mig.”
"Tillfredsställelsen när jag satt med den första egengjorda kniven fick mig att köra vidare – även om det tog ett år att göra den”, säger Mattias Lundberg, grundare av Steel by Lundberg.

Inte “superimpad” fru

Samtidigt som hans egen första kniv var född – föddes också Mattias andra barn.

– Min fru var inte superimponerad att jag stod i verkstaden hela natten och jobbade på dagarna. Men jag har någon gen som gör att jag lätt snöar in på grejer. Och det här var det roligaste jag gjort i hela mitt liv. 

Efter den första kniven blev det en andra, som en polare fick. Mattias delade med sig av sin knivresa på Facebook och märkte att det fanns intresse hos folk. Dessutom var han med i olika forum, lärde sig en del och visade upp sina färdiga alster.

– Här hittade de första kunderna mig. De såg en kniv, skrev: “Wow, är den till salu?” och efter ett halvår hade jag min första kund. Sedan rann det på – och spårade ur fullständigt.

Mattias beskriver det som att “besattheten tog nästa steg”. Han återinvesterade i nya maskiner och även nya verkstäder.

Samtidigt hade han mer än fullt upp på sitt vanliga jobb.

– Jag höll på att jobba ihjäl mig och var på väg in i väggen och hade dåliga värden. Jag växlade ned till att jobba 60 procent som anställd, men efter två-tre månader kände jag: “Nu säger jag upp mig – annars ångrar jag livet ur mig senare.”

Almis hållbarhetstjänster var extremt i linje med hela min livsfilosofi och affärsfilosofi. Det träffade verkligen rätt. Och Almi har varit en jätteviktig del för mig i företaget sedan ungefär tre år.

Mattias Lundberg, grundare och ägare av Steel by Lundbergs

Boostad produktion med anställd

Mattias hade då ordrar på knivar som täckte tre månader framåt.

– Det fanns också en stor efterfrågan på handgjorda knivar då, så jag kände att: “Nu kör vi!”

Detta var 2020. Sedan dess har han växlat upp sin verkstad som nu rymmer 300 kvadratmeter. Här arbetar de fem personer på heltid – tre anställda och två lärlingar varav den ena också ska bli anställd. 

– I Sverige finns inga utbildade knivmakare, så den första killen jag anställde var den första anställda knivmakaren i Sverige. Och lärlingen är den första utbildade.

Mattias har tillsammans med Komvux skapat en hantverksutbildning med inriktning mot knivmakare. 

– Jag var tvungen att anställa, annars hade jag inte kunnat växla upp. Min produktion peakade direkt. Jag kunde lägga vissa moment på min anställde som inte påverkade min slutproduktion – ja, det har verkligen varit en boost.

Man kan lära sig allt på Youtube.

Mattias Lundberg, som är självlärd knivmakare – och som idag sysselsätter fem personer i sitt företag.
För Steel by Lundbergs är det närproducerade viktigt. De köper framför allt svenskt stål som de smider sina knivar av. Förutom lite annat smide tillverkar Mattias fru även handgjorda, vegetabiliska doftljus, med lokalt producerat vax. “Hela vår filosofi och affärsidé bygger på en cirkulär och hållbar produkt. Vi försöker jobba med lokala samarbeten och om vi inte kan få tag på något lokalt, tittar vi utanför länet”, säger Mattias.
“Det finns samlare som har handgjorda knivar för flera miljoner hemma i köket”, berättar Mattias. Hans knivar säljs till alla världsdelar.

Ordern som bara växte

Mattias fick även en order från ett väldigt oväntat håll. Han var i möte med en mediebyrå för att diskutera sin nya webbplats när Mattias beskrev svårigheten att paketera sina produkter på ett snyggt sätt.

– Det kändes inte rätt att skicka en premium-kniv i ett papp-rör. 

Mattias, som hade letat jättemycket efter alternativ, fick tips från byrån att prata med företaget St&Vi.

– Kul, tänkte jag. De låg nämligen precis bredvid min nya lokal. 

Mattias ringde samma dag och förklarade sin utmaning för vd:n. Han var i sin tur expert på att jobba fram skräddarsydda produkter. 

– Jag förklarade min produkt och han undrade var i landet jag fanns. “50 meter från din lokal”, sa jag. Han kom bort på direkten och vi snackade här i fyra timmar. Han ville göra något ihop, men visste inte riktigt vad. 

Det gick ett par månader och Mattias fick förslag från St&Vi att göra en begränsad upplaga om 50 knivar. 

– Jag tyckte att det kändes helt fantastiskt med 50 knivar i en order. 

Det gick ytterligare en tid och Mattias hörde sig för om kniv-ordern.

– Jag fick svaret att det inte var någon mening med att ta fram 50 knivar med deras 23 säljare. “De skulle ju knappt behöva sälja två var. Vi måste ha 500 knivar!”, sa vd:n. Ordern slutade med 2 000 knivar i fyra olika modeller, berättar Mattias.

Avtalet löper under fem år och sysselsätter Mattias på heltid.

 – Det här hade jag inte ens vågat drömma om för sju-åtta år sedan, säger han.

Almis rådgivare om Steel by Lundbergs potential

“Det har varit så roligt att följa Mattias fantastiska resa och se företaget växa. När vi fick kontakt jobbade han själv i bolaget, i en mindre lokal, men hade stora drömmar och visioner. Han var redan då väldigt hållbarhetsmedveten – i alla led.

 

Vi jobbade tillsammans med en strategi för att växa. Han ville växa på ett hållbart sätt, vilket han nu gjort. Idag är han välkänd för sin kvalitet – och vilket hantverk! Jag har fått se hela processen med egna ögon och är imponerad av allt han gör. Jag ser en fortsatt hög utvecklingspotential hos Mattias. Han säljer redan internationellt och kan absolut växa ännu mer.”

 

Amani El-Ali, rådgivare hos Almi

Amani El-Ali, rådgivare hos Almi

Drömmen blev verklighet

Genom Blekinge Business Incubator fick Mattias del av Almis hållbarhetstjänster där han också träffade Almis rådgivare Amani El-Ali:

– En fantastiskt bra människa! Hela tjänsten som jag fick del av var extremt i linje med hela min livsfilosofi och affärsfilosofi. Det träffade verkligen rätt. Och Almi har varit en jätteviktig del för mig i företaget sedan ungefär tre år.

I slutet av sommaren 2023 behövde Mattias utöka sin maskinpark och kunde låna pengar genom Almi

Har du kvar samma lust att skapa idag som vid start?

– Definitivt. Jag stod här på förmiddagen och gjorde något jag aldrig gjort innan. Det är jätteinspirerande och väcker känslor att göra och lära mig mer. Jag får fortfarande en stor tillfredsställelse av hantverket. 

Mattias minns hur han sa till sin pappa när han sålde en av sina första knivar, till pappans kollega, att: “Tänk om man kan göra detta en dag i veckan och ha det vanliga jobbet bara fyra dagar”.

– Då sa farsan: “Det ska du inte räkna med.” Att det nu är mitt levebröd är overkligt – och något jag försöker gno i ansiktet på farsan så ofta jag kan, haha.

Fakta: Steel by Lundbergs AB

Grundades: 2019 som en enskild firma, ombildat till aktiebolag 2021. 

Ägare och grundare: Mattias Lundberg.

Säte: Nättraby i Karlskrona kommun.

Gör: Hantverksföretag med egen tillverkning av främst knivar av hög kvalitet.

Kunder: Finns över hela världen – mycket försäljning sker till USA. Primära kunder är samlare då knivar är ett populärt samlarobjekt. Det finns stjärnkockar på kundlistan, och även lokala restauranger. 

Anställda: Tre inklusive Mattias och två lärlingar.

Omsättning: Drygt 1,3 miljoner kronor 2023 (brutet räkenskapsår), beräknas landa på 2,4 miljoner under 2024.

Webb: steelbylundbergs.se

Följ Steel by Lundbergs:Instagram och på Facebook 

Mattias Lundberg, ägare och grundare av Steel by Lundbergs.