Test

Smaklöken – ett familjeföretag med passion, kvalitet och framgång

Lån, Affärsutveckling

Smaklöken

  1. Behov

    Smaklöken har tagit stöd av Almi flera år när de behövt kapital eller rådgivning för att utveckla verksamheten.

  2. Lösning

    Almi har stöttat med både finansiering och affärsutveckling.

  3. Resultat

    Smaklöken har kunnat växa och utveckla verksamheten genom ex. ny webb och nya lokaler.

Smaklöken, grundat i Värmland av Per och Jonas Holt, har blivit en uppstickare inom kryddindustrin, en traditionell bransch där starka varumärken dominerar. Idén föddes under Pers utlandsresor då han besökte olika marknader. Dofterna och smakerna tog han med sig hem och startade sin egen kryddfabrik. Med stöd från Almi har de kunnat växa och utveckla verksamheten i modern riktning. 

Det började i en liten lokal i Edsvalla. Där byggdes enklare maskiner anpassade för kryddtillverkning och etiketter och lock sattes på för hand. 

- Vi tog oss in på marknaden genom många personliga besök och vi märkte att det fanns ett intresse för en ny aktör. Vi hade även en god relation till en stor grossist som hjälpte oss att komma in på marknaden, berättar Per. Vi experimenterade fram egna smaker och blandningar. Den första kryddan som lanserades var en grillkrydda.

Idag köps kryddor från Asien och Europa. 

- Vi besöker våra leverantörer årligen och köper oftast direkt utan några mellanhänder, det gör att vi får till goda relationer och har bra insyn i deras verksamhet, säger Per.

Stadig tillväxt 

Genom åren har Smaklöken växt - både med sortiment, anställda och lokaler. Idag har de cirka 300 kryddartiklar, grillsåser och oljor i sitt sortiment. Den snabbaste tillväxten har skett de senaste tre åren. Utmaningen för Smaklöken har varit att nå ut till sina kunder och konkurrera med etablerade aktörer. Men de har lyckats väl.  

- Vi skulle kunna växa mer men utmaningen för oss är att hinna producera, säger Jonas. Jag tror vi har lyckats då vi konkurrerar med snabba leveranser och har högkvalitativa produkter för rimliga priser. 

Smaklöken har idag tre försäljningskanaler att stå på som kompletterar varandra. Grossister och butiker, e-handel samt klasser och föreningar. Marknader är idag Sverige och Norge. 

- Fler och fler börjar känna till smaklöken och vi blir ett mer etablerat varumärke. Våra produkter smakar inte bara gott utan de är också fina att ha framme i köket, säger Per. 

Med lån från Almi kan de växa ytterligare

Deras nuvarande lokal är 2 000 kvadratmeter men inte särskilt väl anpassad efter deras produktionsflöde. I juni går deras dröm att gå i uppfyllelse när de inviger sin egen fabrik.

- Vi ser verkligen fram emot att ha en lokal som är anpassad efter vår verksamhet, säger Ebba och berättar om de nya förändringar som kommer effektivisera deras verksamhet. 

De kommer nu att automatisera pack- och plocklager. De kommer använda ett system som gör att de kan gå från fysisk plocklista/orderlista till en surfplatta. Det gör att arbetet effektiviseras från att packa en order åt gången till att kunna samordna och packa flera ordrar.  

- Övergripande får vi mer automatiserade processer, våra arbetsflöden kommer förändras och vi kommer satsa på mer ergonomiska arbetsmaterial, säger Ebba. 

Stödet från Almi var värdefullt och hjälpte till att snabba på utvecklingen

Per Holt

Smaklöken har fått stöd från Almi i form av finansiering för att möjliggöra satsningen av bygget med ny lokal. Tidigare har de även fått finansiering för att utveckla sin e-handel. 

- Vi upplevde att det var svårt att få finansiering för några år sedan och då var stödet från Almi värdefullt som hjälpte till att snabba på utvecklingen, säger Per. 

Stor mångfald bland anställda 

Familjen Holt har inte bara skapat ett företag, utan också en god gemenskap och de hyllar sin personal. 

- Vi är måna om att inte tappa den nära relationen till våra anställda. Här jobbar människor i olika åldrar med olika språk och kulturer. Alla har en gemensam vilja att lära och hjälpa varandra. Vi har daglig kontakt med alla anställda och vi ser att teamwork är nyckeln till bra gemenskap och ett bra arbetsklimat, säger Ebba. 

Personalen är företagets hjärta och de involverar medarbetarna på olika sätt. Nu när de flyttar till ny lokal så har personalen deltagit i workshop på hur arbetet kan förenklas. 

- Vi brukar också laga mat ihop och testa nya kryddblandningar som personalen får ranka efter vilka smaker som är godast, säger Jonas. 

”Vägledning från Almi hjälpsamt”

Att driva familjeföretag har flera fördelar, menar de, men också några utmaningar. Tydliga ansvarsområden är viktigt. 

- Vi är ägare med olika bakgrunder och kunskaper. När vi har möten så har vi olika perspektiv och synvinklar som stärker verksamheten. Det är en trygghet att vi har varandra, säger Jonas. 

Med ett bolag i tillväxt så har de också märkt av att dokumentation blir allt viktigare. 

- Vi behöver dokumentera mer rutiner, till exempel ska en som är ny snabbt vad som gäller. När vi blir mer automatiserade så innebär det nya arbetsrutiner med de nya verktygen som tillkommer, säger Jonas. 

Almis rådgivare om Smaklökens potential

Ett spännande och nischat familjeföretag som har växt på ett klokt sätt. De har sett till att lönsamheten kommer först och investerat utifrån behoven på marknaden. Den produktutveckling som de genomfört har också skett utifrån kunderna och varit väl förankrade. Att utgå från kunderna, och att välja kunder är alltid rätt väg att gå.

Bolaget har stora säsongsvariationer och de har löpande sett till att ha kapital på plats och att ha olika vägar öppna. Där har Almi varit en finansiell part, både med korta och långa kredittider.

Nya lokaler skapar nu alla förutsättningar att både få en bättre logistik och möjligheten att ta ett nytt tag med både rutiner och den struktur som behövs när de fortsätter växa.

Smaklöken har också tagit del av Almis affärsutveckling och nu senast gjort en hållbarhetsdialog. 

- I den fick vi upp ögonen för hur vi kan bli bättre på hållbarhetstänket med interna rutiner och strukturer som kan underlätta personal, säger Ebba.

-  Det var otroligt givande då det föder nya idéer och vidgar ens perspektiv.  Otroligt hjälpsamt ha Almi som bollplank och vägledning då man annars är upptagen i sin verksamhet, säger Per och fortsätter med att berätta om Almis strategigrupp där de fick möjlighet att träffa andra i ledare från företag i Värmland och se hur andra tänker kring möjligheter och utmaningar i sina bolag. 

- Det var så otroligt roligt och gav så mycket, säger han. 

Fakta: Smaklöken

Om: Smaklöken handplockar råvaror från hela världen för att komponera högkvalitativa blandningar som tillverkas och packas i deras alldeles egna kryddfabrik i hjärtat av Värmland.
Ägare: Grundat av familjen Holt. Pappa Per, grundare, och hans barn Jonas, vd, och Ebba, varumärkeschef
Bildades:  2001
Säte: Kil, Värmland
Anställda: 11
Omsättning 2023: ca. 37 milj. kr 

Kundcaset är producerat inom ramen för projektet Accelerera hållbar omställning som drivs av Almi Värmland och Almi Gävledala och som medfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Värmland, Region Gävleborg och Region Dalarna.