Test
Simon Strandvik

De har gått från konsulttjänst till tre heltidsanställda

Affärsutveckling, Lån

Greentime

  1. Behov

    Simon Strandvik, vd för Greentime, behövde programmeringshjälp och tog kontakt med Almi.

  2. Lösning

    Almi beviljade en utvecklingscheck, där Greentime först fick 50 000 kronor för att kunna utveckla sin digitala produkt. Senare har de också blivit beviljade finansiering och affärsutveckling i hur bolaget ska utvecklas.

  3. Resultat

    Finansieringen från Almi var helt avgörande för för att kunna utveckla Greentime till den verksamhet det är idag. Nu håller de på att ta nästa kliv med Almi som bollplank.

Det började som en konsulttjänst för åtta år sedan, till att idag vara ett företag med tre heltidsanställda. Greentime är bolaget från Varberg som hjälper stora idrotts- och kulturevenemang i hela Sverige att bli mer hållbara.

– De här frågorna har blivit allt viktigare hos aktörerna, säger vd:n Simon Strandvik.

I januari 2023 spelades handbolls-VM för herrar. Den här gången var det Sverige, tillsammans med Polen, som arrangerar mästerskapet där Sveriges grupp kommer spela sina matcher i Göteborg.

En av de som varit med och arbetat med evenemanget är Simon Strandvik från Varberg, som tillsammans med sitt bolag Greentime blivit anlitade för att göra evenemanget mer hållbart.

– När vi pratar om hållbarhet utgår vi från tre delar. Dels det miljömässiga, dels social och ekonomisk hållbarhet. Vi vill se helheten och tillämpa lösningar som ger bäst effekt, berättar Simon.

Simon Strandvik sitter i en soffa.
Simon Strandvik, vd Greentime
Simon Strandvik står framför en kamera och mikrofon.
"Jag är ingen programmerare och kände att jag behövde hjälp. Då tog jag kontakt med Almi som beviljade en utvecklingscheck, där jag fick 50 000 kronor för att kunna utveckla den digitala produkten." Simon Strandvik.

Utbildar kunderna

Förutom olika idrottstävlingar och mästerskap har Greentime också hjälpt flera stora kulturevenemang. Det kan till exempel handla om att underlätta klimatsmarta transporter för besökare, tillämpa åtgärder som ökar jämställdheten – och säkerställa att de ekonomiska förutsättningarna är i balans.

– Idag erbjuder vi en resa för våra kunder. Det handlar inte bara om ett digitalt verktyg där de får svar på hur de ligger till, utan de får också en utbildning i hållbarhet hos oss samt att vi anordnar nätverksträffar. Dessutom driver vi Hållbart Evenemang, vilket är en certifiering våra kunder kan få genom att uppfylla några krav vi har och bli granskad av en oberoende tredjepartsrevisor, säger han.

Simon är miljövetare i grunden och resan för Greentime började 2014. Då fick han idén om att skapa det digitala planeringsverktyget, där evenemangsarrangörer på ett smidigt och överskådligt sätt skulle få insyn i hållbarhetsfrågor.

– Men jag är ingen programmerare och kände att jag behövde hjälp. Då tog jag kontakt med Almi som beviljade en utvecklingscheck, där jag fick 50 000 kronor för att kunna utveckla den digitala produkten, berättar han.

Jag hade aldrig vågat satsa på det här utan finansieringen från Almi, det har varit helt avgörande för mig för att kunna utveckla Greentime till den verksamhet det är idag.

Simon Strandvik

“Då hade jag aldrig vågat satsa”

Det var första, men inte sista gången som Simon kommit i kontakt med Almi. Samarbetet pågår än idag, där han förutom utvecklingscheck också blivit beviljad finansiering samt personlig rådgivning i hur bolaget ska utvecklas.

– Jag hade aldrig vågat satsa på det här utan finansieringen från Almi, det har varit helt avgörande för mig för att kunna utveckla Greentime till den verksamhet det är idag, säger han.

Numera är det inte den ekonomiska biten, utan snarare andra utmaningar Greentime behöver vägledning från Almi kring.

– Nu håller vi på att ta nästa kliv på resan, och då har Almi varit ett väldigt bra bollplank. Vad gör vi nu? Hur ska vi fortsätta utvecklas? Hur ska jag göra för att jag och mina kollegor ska må så bra som möjligt? Det är sådana frågor vi ställer oss. Då är det nyttigt att ta hjälp av personer som har stor erfarenhet från bolag som gjort liknande resor.

Jessica Hansson, affärschef på Almi, har arbetat tätt ihop med Greentime under de här åren.

– Det krävs stor portion mod och nyfikenhet för att be om hjälp, vilket Simon har visat. Något han även visat genom att utmana en hel bransch och dessutom gjort det enkelt för kunden att driva hållbara evenemang, säger hon.