Lån, Riskkapital
Future Ordering Sweden AB
-
Behov
När Future Ordering skulle ta fram sin digitala plattform behövde de kapital.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering i form av lån och riskkapital.
-
Resultat
Almi har bidragit till att Future Ordering har en enormt hög kompetens inom teknik och industri med basen i norra Sverige. Det spiller också över på andra bolag som är deras kunder, exempelvis hos MAX och Bastard Burgers.
Future Ordering är en plattform för digitala beställningar för mat och dryck, specialiserade på snabbmatsrestauranger.
Efter att ha jobbat som konsulter för MAX under många år och skapat deras digitala lösning såg de efterfrågan hos många fler kunder.
Nu ser de även ett stort intresse hos andra större globala aktörer i världen.
2016 fick Andreas Stormvinge och hans medgrundare idén till Future Ordering.
De såg att många efterfrågade den digitala lösning som de hade byggt för MAX.
– Vi såg en möjlighet att bygga en hel plattform och produkt. Här träffade vi Almi väldigt tidigt och fick feedback att vi behövde komma längre för att kunna resa kapital. Så vi gick hem, spenderade ett år på att bygga en första version och skaffade våra första kunder. Vi kom tillbaka och kunde resa vår första runda av riskkapital, berättar Andreas.
Det kan låta lätt, men …
– Ingenting är lätt. Det är fullständigt naivt att försöka starta ett techföretag från Sverige som riktar in sig på en global marknad. Men det är möjligt om du är beredd att lägga tiden och betala priset som krävs, säger Andreas.
Han känner ändå att trots att Sverige är ett litet land har vi goda förutsättningar att skapa den här typen av lösningar tack vare att vi har en stark IT-industri och duktiga medarbetare.
Tillgången av kapital ger också möjligheter.
– Jag är väldigt glad och tacksam över att Almi och deras stöd finns. Här vill jag jättegärna lyfta fram Lena Fridlund Forsgren, som även sitter i vår styrelse. Hon är enormt kompetent och med stor erfarenhet. Senast igår när jag pratade med styrelsen sa jag att om vi hade lyssnat på alla Lenas råd hade vi varit i en mycket bättre position än vad vi är idag, trots att vi redan är i en väldigt bra position. Lena säger enormt mycket rätt.
I starten när grundarna visste att det krävdes en första version och kunder för att ha möjlighet till riskkapital var det action som gällde.
– Man har inte tid att tänka så himla mycket. Det handlar om att handla. Du måste gå ut i världen och skapa en marknad för din produkt. Vi har byggt en lösning för en av marknadens mest underdigitaliserade industrier. Vi behövde skapa den här marknaden och förstå deras värdekedja. Det gör du endast ute i verkligheten.
Hur har resan gått?
– Det beror på vem du frågar. Vad vi har lyckats med som ingen någonsin kan ta ifrån oss är att vi med begränsade medel, enormt litet kapital jämfört med våra konkurrenter, lyckats skapa en världsledande plattform, härifrån Sverige. Sedan är vi fortfarande i ett väldigt tidigt skede i kommersialiseringen av produkten, säger Andreas och fortsätter:
– Almi har spelat en väldigt viktig roll för oss genom att vara med tidigt. De är både kommersiella och entreprenörsvänliga. De har bidragit till att vi har en enormt hög kompetens med basen i norra Sverige. Inte bara generellt inom teknik utan också inom industri. Det spiller också över på andra bolag som är våra kunder, exempelvis hos MAX och Bastard Burgers.
Vilka utmaningar har ni just nu?
– När man som entreprenör försöker skapa någonting av ingenting så är varje dag en utmaning. Det finns ingen dag som varit lätt de senaste sju åren. Noll dagar, noll veckor. Vi befinner oss i en tuff tid och marknad för värdering och finansiering av bolag som vårt, säger Andreas och fortsätter:
– Men det är också positivt för det finns en jättestor möjlighet för bolag som vårt. Det sker en utrensning hos många av våra konkurrenter som inte har sunda affärsmodeller och mycket större behov av kapital. Man har öst in kapital i bolag som saknat substans – det har varit galenskap de senaste tre åren. Men nu när kranen skruvas åt öppnas upp nya möjligheter för hälsosamma bolag att vinna. Så – vi väljer att titta in i mörkret efter möjligheter.
Något speciellt kul som händer framöver?
– Från att äga Norden och att ha kunder i norra Europa närmar vi oss nu jättelika globala aktörer. Vi ser ett väldigt stort intresse, säger Andreas.