Affärsutveckling, Lån
Deligate
-
Behov
Deligate hade en ny, innovativ idé som de behövde kapital för att ta fram en prototyp.
-
Lösning
Almi gick in med verifieringsmedel och även coaching inom affärsutveckling.
-
Resultat
De kunde ta fram en prototyp och tre år senare använder över 300 matbutiker Deligates tjänst.
När Mattias Chahin jobbade i en matbutik insåg han hur mycket matsvinn som uppstod varje dag. Han kontaktade vännerna Adam och Lukas och tillsammans bestämde de sig för att göra något åt det. Med hjälp av förstudiemedel från Almi tog de fram en prototyp. Tre år senare använder över 300 matbutiker Deligates tjänst.
- Vi har haft en ganska rak resa med Deligate och jag tror det beror mycket på att vi jobbat nära kunden. Vi sålde in vår idé till de första butikerna när det ännu bara var en photoshop-produkt och sen anpassade vi appen och tekniken efter butikernas önskemål.
Det berättar vd:n Adam Vikström så här tre år efter Deligates uppstart.
Hur uppstod idén?
- Mattias och jag jobbade i en matbutik här i Örebro efter studenten. Vi var en butik som hade ganska bra koll på vårt matsvinn, men ändå slängde vi en hel del mat.
Mattias insåg att det svåra för butikspersonalen var att hålla koll på alla varor.
- Hann vi väl upptäcka att en produkt höll på att nå sitt bästföre-datum kunde vi enkelt rea ut den eller laga lunch med den. Det svåra var att hålla koll.
Lösningen på problemen blev en app.
- Det vi gjorde var att bygga en app som skapar en slags digital kopia på butiken. Appen har koll på alla avdelningar, produkter på hyllorna och alla bäst-före-datum. Genom att lära sig av sin historik, som består av över tio miljoner utförda datumkontroller, och att kolla på liknande butiker, genererar appen varje morgon en lista på de artiklar som datumet behöver kontrolleras på.
Hur gick ni från en idé till en verklig app?
- Vi gick väldigt snabbt ut till kund, när det hela fortfarande bara var en idé. Jag visade skisser från photoshop för potentiella kunder, bland annat den ansvarige i butiken som vi jobbade i. Då fick vi direkt respons på idén – och roligt nog sa alla vi träffade att detta är skitbra och verkligen något vi är intresserade av.
Efter den uppskattande responsen gick Adam till Almi i Örebro.
- Vi blev beviljade ett förstudiemedel Länken öppnas i nytt fönsterpå 20 000 kr för att kunna ta fram en prototyp av appen. Dessutom var vissa av butikerna som vi hade pratat med vänliga nog att betala i förskott vilket också bidrog till att vi fick råd att bygga en första version.
Har Almi bidragit på fler sätt?
- Vi har löpande fått coaching Länken öppnas i nytt fönsterfrån en rådgivare som heter Christoffer och det har varit jättebra. Honom har jag fortfarande mycket kontakt med. Sedan har jag deltagit på olika event och föreläsningar som Almi har anordnat. Jag tycker Almi är väldigt duktiga på att snappa upp vad vi företagare är intresserade av att veta mer om vilket gör det väldigt givande att gå på deras event.
- När jag träffade de tre killarna som startade Deligate så kände man ganska omgående att de var drivna och orädda. De har ändå sedan starten varit ute och träffat många kunder och varit lyhörda för deras behov. Detta gör att de hela tiden har en konkurrenskraftig och uppskattad tjänst.
- Det jag tycker är extra roligt är att allt de gör hela tiden genomsyras av ett tänk kring hållbarhet. Förutom att ha en vision av att stoppa matsvinnet så planterar de exempelvis också träd för att klimatkompensera för sina kunder! Just hållbarhet känns så självklart hos de unga entreprenörerna och en hygienfaktor för att bygga bolag långsiktigt, säger Christoffer Nordström, Deligates rådgivare hos Almi.
Förstudiemedlet från Almi gjorde att vi kom igång med Deligate på ett väldigt bra sätt!
Adam Vikström, vd Deligate
- I början växte vi väldigt organiskt och upp till de första 30-40 kunder som vi fick hade vi inget kapital alls och jobbade fortfarande utan lön. Efter ungefär ett år kände vi att potentialen var så stor att vi ville skala upp verksamheten och då gjorde vi vår första investeringsrunda.
Totalt har de hittills tagit in 1,6 miljoner kronor. Det har finansierat säljinsatser för att få fler kunder och också utveckling för att bredda erbjudandet.
- Vi har byggt på appen med moduler för delikatessdisken, statiskverktyg, printerlösning för kort-datum-etiketter med mera. Allt hittills har varit B2B-fokus, men nu håller vi på med ett nytt koncept för konsumenterna i fokus som ska släppas under hösten 2019. Det ska bli väldigt spännande!