En av de största utmaningarna är att samla in relevanta och detaljerade data kring miljöpåverkan, sociala aspekter och styrningsfrågor. Många underleverantörer saknar system eller rutiner för att mäta och rapportera exempelvis koldioxidutsläpp, resursanvändning eller arbetsvillkor.
Stora industriföretag kommer att kräva mer detaljerad hållbarhetsinformation från sina leverantörer, detta kan vara svårt att spåra genom hela leveranskedjan. Underleverantörer måste säkerställa att deras egna leverantörer också följer hållbarhetsstandarder.
Detta är ämnen som vi under två fördjupningsworkshops kommer titta närmare på för att se vad det innebär för just ditt företag, dagarna följs upp med individuellt coachtillfälle på plats i din verksamhet.
För vem?Denna workshop riktar sig till små och medelstora företag som vill öka sina kunskaper och få verktyg för hur man kan mätta detta på ett effektivt sätt.
Vad får jag?Ni får en ökad kunskap samt verktyg för hur ni kan mäta, redovisa samt påvisa er klimatpåverkan i förhållande till era kunders kommande krav.
Hur går det till?Gruppen träffas under två förmiddagar som leds av en expertföreläsare. workshopparna följs upp med en individuell coachning.
Tillfälle 1: 2025-02-28 kl 8.30-12.00
Tillfälle 2: 2025-03-06 kl 8.30-12.00
Kontakta
stefan.wilhelmsson@almi.se eller
caroline.nordstrom@almi.se vid frågor och funderingar.
Strategisk utveckling av leverantörer” är ett affärsutvecklingsprojekt som syftar till att utveckla små och medelstora underleverantörsföretag i Östergötland.
I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering. Syftet med projektet är att utveckla förmågan till hållbar omställning och ökad konkurrenskraft, för att bättre vara rustad som leverantör till storindustrins framtida affärer, krav och förväntningar. Detta sker i effektiv samverkan med och utveckling av omgivande stödsystem. Projektet finansieras av Almi, Region Östergötland och Europeiska regionala utvecklingsfonden.