Test

Nästa steg - säsong 5

Podden där riktiga företagare ger vettiga råd utifrån sina egna erfarenheter

1. Att driva företag i USA - är det svårt? 

Förenta staterna är för många företagare höljt i ett mytiskt och mystiskt skimmer. Vi har tagit oss till New York för att ta reda på hur det är att driva företag i USA. Stämmer det att deras nationalsport är att stämma varandra? Måste man ha advokater med sig hela tiden och varför pratar företagare så ofta om Delaware?

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Underskatta inte den kulturella skillnaden.
    När det gäller beslutsfattning, hierarki och anställningar ser det mycket annorlunda ut från det svenska företagandet.
  2. Bilda ett dotterbolag
    Om du vill expandera till den amerikanska marknaden. Känner du dig osäker är det bra att ha en egen juridisk enhet så att verksamheten i Sverige inte drabbas.
  3. Ha en bra jurist.
    Säljkulturen är annorlunda i USA. För att inte fastna i konkurrensklausuler och sabba din egen affär är bra juridiska avtal A och O.

2. Vet du varför kunderna använder din produkt? 

Alla framgångsrika verksamheter utgår från sina kunder. Det är en sanning som också är en klyscha. Så hur tar man reda på varför kunderna vill ha? Särskilt när kunderna själva kanske inte ens har svaret på den frågan.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Bli inte hemmablind.
    Det kan vara svårt att se sitt bolag utifrån. Ta hjälp av någon närstående och se hur de agerar när de håller på med produkten eller tjänsten.
  2. Var lyhörd när du studerar kundens agerande.
    Var inte aktiv i processen, utan försök att bara se till kundens upplevelse.
  3. Se till helheten.
    Ibland fokuserar man för mycket på att förbättra enskilda saker. Kanske är det inte tjänsten eller produkten i sig som kan bli bättre, utan något i helheten från behovet till köpet till användandet.

3. Konsten att ta över en verksamhet som alla känner till

Ett av Helsingborgs mest kända företag är Zoegas och i över 120 år har kaffe bryggts och sålts i butiken. Det är ett rejält arv att förvalta och det har William Styrlander tillsammans med tre andra partners tagit sig an. I detta avsnitt följer vi William under det första året efter att de tog över caféet våren 2022.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Var noggrann med att samla kunskap om företaget.
    Hur ser ekonomin ut? Finns det några bindande avtal man måste ta hänsyn till. Finns det några nyckelpersoner som man vill ha med?
  2. Ha koll på kulturen.
    Det sitter inte i väggarna, men alla personer på företaget är kulturbärare på ett eller annat sätt. Lär dig om den för att sedan få koll på hur man vill kulturen ska se ut framåt.
  3. Var ödmjuk inför förändringen.
    Det tar olika lång tid tid för medarbetare, kunder, leverantörer och gamla ägare att ta sig igenom förändringskurvan

4. Om att starta företag för att få ett bättre liv

Det som började som ett semesterprojekt har blivit ett heltidsjobb för Michael. Så hur visste han att det var rätt tillfälle att byta bana? Vilka ambitioner är rimliga att ha när man väljer att starta något nytt? Och hur förbereder man sig?

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Fundera på vilket liv du vill leva.
    Det sättet vi är vana vid behöver inte vara det rätta eller bästa sättet att göra saker och ting på.
  2. Var medveten om att det inte alltid kommer att gå som planerat.
    Vi kan inte styra över allt som händer, men det kan bli bra ändå.
  3. Låt det ta tid att komma in i företagandet om det behövs.
    För vissa är det en trygghet att inte avsluta sin anställning. Se över möjligheten att jobba kvar till en viss procent innan du börjar få inkomst i ditt företag, samtidigt som du sätter upp ekonomiska mål.

5. Växa utan plan

Behöver man ha ett mål, sätta strategier och göra planer för att lyckas? Eller räcker det med entusiasm och uthållighet?

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Ha en tydlig affärsmodell som kan skalas upp.
    Det kostar att växa och det är så lätt att pengarna rinner iväg.
  2. Var säker på att din vision är förankrad i marknaden.
    Det behöver inte vara någon jättestor undersökning man gör, men se över hur marknaden och hämta information från potentiella kunder.
  3. Mångfald i teamet är en styrka.
    Många anställer folk som en själv, för att man känner igen sig själv i dem. Det är bra att ha folk med olika styrkor och personlighetsdrag.

6. Sjukskriven som företagare

Att bygga upp ett företag har liknats vid att köra tåg och lägga räls samtidigt. Och nog är det lätt att man bara kör på i allt snabbare hastighet, utan att man tänker på det. Men tänk om man blir sjuk? Tänk om något händer som gör att man inte kan susa vidare som man har gjort?

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Se till att du har en sjukförsäkring.
    Det säger kanske sig självt, men det är viktigt.
  2. Försök att pausa vissa uppdrag.
    Förhandla med kunder, uppdragsgivare och leverantörer för att ge dig möjlighet att vara sjukskriven utan att bolaget blir lidande.
  3. Se över dina fasta kostnader.
    Vilka kan du ta bort under tiden som bolaget eventuellt är vilande?

7. Knepen för att arbeta smartare

Vi vet alla hur mejl, möten och bokningar kan äta upp ens tid. Att arbeta smartare, att jobba effektivt, är något som de flesta företagare antagligen önskar. Då kan man ju göra mer saker, kanske frigöra tid för att ta det där steget man funderat på.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Lär av dina medarbetare.
    Den coachande ledarstilen innebär en ödmjuk inställning till varandra. Man lär sig av varandra i processen mot målen.
  2. Sätt ett tydligt ramverk.
    Som chef ska man veta vilka mål som ska uppnås och sedan leda de anställda mot dem.
  3. Coachande ledarskapet
    Det fungerar inte alltid i alla sammanhang och kanske inte heller i början, när man har någon anställd.

8. Medarbetare som delägare

Många företag idag erbjuder ägande genom optionsprogram och bonussystem. Hur fungerar det i praktiken och finns det fallgropar?

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Skapa incitament för att vilja driva.
    När man investerar i ett bolag ska man vara nog med att de som ska driva och bygga bolaget, att det också är de som äger huvuddelen av bolaget så att de känner incitament, och ansvar, att göra den resan.
  2. Sprid ut ansvarskänslan.
    Jobbigt blir det ibland, i alla företag, och då gäller det att man inte överger skeppet. För dem som investerar i ett bolag är det jätteviktigt att nyckelpersonerna i bolaget finns kvar.
  3. Se till helheten.
    Hur kan man ge bolagets viktiga nyckelpersoner incitament till att vilja stanna tre år i bolaget? I tidiga startupbolag har man sällan råd att betala de allra bästa lönerna då kan man försöka jämka upp det lite med hjälp av aktier.

9. Dags att ge upp?

Om du driver företag så vet du att det verkligen inte är som det ofta beskrivs i tidningarna. Man kämpar på, humöret är kopplat till likviditeten och i början känns det ofta som att man varierar kallduschar med kallsupar. Är det bara så det är, eller är det ett tecken på att det är dags att ge upp?

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Du måste ha modet att “kill your darlings”.
    Alldeles för ofta håller vi fast i saker alldeles för länge och det blir inte bättre.
  2. Våga dra i handbromsen i tid.
    Det är så lätt att hitta orsaker och anledningar till varför det inte går bra, det gäller att våga se sanningen.
  3. Våga ta hjälp och sätt bolaget i konkurs i tid.
    Dra inte ut på det, det gör det bara värre för dig själv, dina samarbetspartners, kunder, anställda.

10. Hur förbereder man sig inför ett tufft år?

Hur ska man tänka om man vill förbereda sig inför vad som ser ut att bli ett svårt år, ett år där intäkterna antagligen blir mindre än anat och där det mer än något annat handlar om att härda ut? 

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Var tjänar du pengar?
    Ta dig tillbaka till skrivbordet och gör läxan. Om du har flera ben att stå på, vet du då exakt var du tjänar pengar?
  2. Håll koll på likviditeten.
    Se till att du faktiskt fakturerar och att du sedan får in pengarna. Prata med leverantörer om betalningstider så att du inte ligger ute med pengar i onödan. 
  3. Var förberedd och vänta inte för länge
    Förr eller senare vänder det, och om du nu får lite extra tid över till följd av vikande försäljning eller vad det nu kan vara - nyttja den tiden väl. Se till att du är bäst förberedd på marknaden vad gäller produkter, tjänster, utbud, organisation eller vad det nu än är. För förr eller senare vänder det. Och våga agera i tid, om du ser vad som behövs göras - gör det. Vänta inte för länge. 

Podden där riktiga företagare ger vettiga råd utifrån sina egna erfarenheter

Nästa steg är en podd om hur det känns att leda ett företag som är på väg att ta nästa steg, med lärdomar och råd från företagare som redan tagit klivet du funderar på.

I varje avsnitt träffar programledaren Per Grankvist ett eller två företag som haft liknande utmaningar och som delar med sig av sin erfarenhet utifrån avsnittets ämne. Tyngdpunkten ligger alltid på vad de lärt sig, inte vilken slags verksamhet de har.

Dessutom medverkar en expert från oss på Almi i varje avsnitt som ger råd kring hur du ska tänka i den fråga varje avsnitt handlar om.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

Per Grankvist

En sak jag lärt mig är att när man växer snabbt så hamnar man i en slags skitzofrent läge, där man när någon svarar hur det går svarar “kanon!” men samtidigt känner att alltihop kan gå sönder precis närsomhelst.

 

Företagandet jag är intresserad av handlar inte om i idéerna i sig utan om hur man förverkligar dem, om att alltid tänka på nästa steg, att prova nytt och ta ett steg i taget, om att lyckas och misslyckas, om att plocka fram datorn på helgen medan ungarna kollar film för att man måste fixa en grej ingen annan kan lösa, men också om lyckan att se när saker funkar utan att man själv är närvarande.

 

Podden heter Nästa steg och i varje avsnitt träffar jag företagare som redan tagit det där steget som du funderar på, de som ligger ett steg före. Och om du prenumererar nu, så kommer du inte missa chansen att lära dig av dem.

Per Grankvist, grundare av Vad Vi Vet och programledare för Nästa steg.